
HISTORISK TIDSKRIFT
(Sweden)

122:2 • 2002



270

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kampen om erindringen under
1980’ernes nationale tv-monopol
Av Claus Bryld

I medieforskningen har det været en accepteret teori, at tv henvendte sig til

befolkningen inden for en nationalt afgrænset ramme og gjorde det som en

monopoliseret public service-institution. Målgruppen og referencerammen

var borgerne i nationen. Denne status som statsmonopol med ”det nationale

folk” som publikum gav tv-mediet en enestående stilling som ideologisk på-

virkningsmiddel i forlængelse af mellemkrigstidens og 1940–50’ernes radio-

medie. Tv blev en dagsordensætter for politiske og kulturelle anliggender, der

kunne lignes ved oldtidens skjald eller historiefortælleren på torvet, som

sammen med præsterne udbredte de store fortællinger med det formål at

integrere befolkningen.

Også med hensyn til formidlingen af historie og dens rolle i samfundet

blev fjernsynet et stærkt medie; det blev en væsentlig kilde til dannelse af

historiebevidsthed, fordi det i høj grad var bestemmende for hvilken diskurs

om historie der fandtes i samfundet, som det nærmere vil fremgå af de store

samfundsdebatter om tv-formidlet historie, der skal gøres rede for her.

Denne artikel vil med udgangspunkt i to tv-serier i 1980’erne – inden tv-

monopolet blev brudt – vise, at tv-formidlet historie i hvert fald i en bestemt

periode var i stand til at fremkalde voldsom opsigt og diskussion. Bestemte

betingelser, som vil blive beskrevet nærmere, var dog nødvendige for at det

audio-visuelle massemedium tv kunne opfylde denne funktion. Det er også en

hovedtese i artiklen, at disse betingelser i alt væsentligt ikke længere eksisterer,

og at store offentlige diskussioner om den nationale historie dermed er døet ud.

Dr phil Claus Bryld, f 1940, är professor för Moderna historie vid Institut for historie og
samfundsforhold, Roskilde Universitetscenter. Bland hans senare större publikationer kan
nämnas Kampen om historien. Brug og misbrug af historien siden Murens fald, 15 essays och,
tillsammanns med Anette Warring, Besættelsetiden som kollektiv erindring. Historie- og
traditionsforvaltning af krig og besættelse 1945–1997. Claus Bryld medverkade även i At
formidle historie – vilkår, kendetegn, formål.

Adress: Roskilde Universitetscenter, Institut for historie og samfundsforhold, 03.2.2.,

postboks 260, 4000 Roskilde, Danmark.
E-post: bryld@ruc.dk



272 273Claus Bryld Kampen om erindringen under 1980’ernes nationale tv-monopol

Et forbehold er dog, at det kun er Danmark, der er undersøgt, men jeg tror, for-

holdene er analoge i de fleste andre lande i den vestlige kulturkreds.1

De to tv-serier, der skal omtales, er den svensk-danske serie Jane Horney

med emne fra den tyske besættelse (okkupation) af Danmark 1940–45 (1985)

samt den danske serie Snart dages det... om den danske arbejderbevægelses

historie fra begyndelsen i 1871 frem til 1930’erne.

De vil her blive omtalt hver for sig tilsammen med den offentlige debat, de

udløste. Til slut vil jeg kort diskutere, hvad 1990’ernes mangel  på store

offentlige diskussioner om historie på et nationalt plan – som i 1980’erne blev

udløst af tv – kan betyde.

Jane Horney. Konteksten i 1985

Debatten i forbindelse med Jane Horney-serien i 1985–86 blev den største

offentlige strid i Danmark nogensinde om fremstillingen af et stykke okkupa-

tionshistorie, ja vistnok om et stykke historie i det hele taget. Striden hand-

lede ikke om politiske eller ideologiske værdier, men om hvad der kunne eller

måtte udtrykkes i tv om okkupationstiden – i særlig grad om modstands-

bevægelsen – og hvad der ikke måtte. Hermed blev spørgsmålet om ytrings-

friheden med hensyn til historisk fremstilling fra begyndelsen et centralt ele-

ment i striden, selvom modstandsbevægelsen ikke ville anerkende dette.

Med hensyn til stridens eller fejdens kontekst kan man sige, at den gamle

modsætning tilbage fra besættelsestiden og årene lige efter krigen imellem

parlamentarikerne og den ekstraparlamentariske modstandsbevægelse helt

havde mistet sin relevans i den offentlige diskurs i 1980’erne. Dette havde

både generationsmæssige og politiske årsager. Geopolitisk var situationen to-

talt ændret siden 1945, med Vesttyskland som Danmarks alliancepartner i

NATO og en udbredt konsensus om udenrigs- og forsvarspolitikken (trods de

bekendte danske fodnoter i NATO-beslutningerne), som byggede på et enty-

digt billede af Sovjet og østblokken som trusler. Indenrigspolitisk stod

yderfløjene svagt, og med Danmarks kommunistiske partis (DKP) vælger-

mæssige tilbagegang i slutningen af 1970’erne var der ikke længere nogen

”modstandspartier” i Folketinget, der refererede tilbage til besættelsestidens

nationale kamp. Hverken Socialistisk Folkeparti eller partiet Venstresociali-

sterne kunne gøre krav på moralsk og politisk legitimitet, der var erhvervet

under besættelsen, og derfor kunne eller ville de heller ikke på samme måde

som DKP appellere til nationale følelser med okkupationstiden som grundlag.

Bevægelserne af modstandsveteraner levede derimod i bedste velgående

og fik stor indflydelse på tilrettelæggelsen af besættelses- og befrielses-

jubilæerne. Også i nogle statsinstitutioner som f eks hæren, politiet og

efterretningstjenesten sad stadig folk, der havde deltaget i modstandskam-

pen. Veteranlitteraturen i form af erindringer, sabotagehistorier mv. voksede,

og den nye stærke interesse for og engagement i Holocaust – bl a manifesteret

ved to tv-udsendelser med meget høje seertal, den amerikanske tv-serie

Holocaust og den franske dokumentar af Claude Lanzmann, Shoah – for-

måede ikke, som det delvis skete i Frankrig, at forskyde sympatien fra

modstandsbevægelsen og dens tab til jøderne og de ofre, disse havde lidt. Det

hang vel også sammen med redningen af de danske jøder til Sverige i oktober

1943 og dermed den stort set lykkelige undgåelse af den skæbne jøderne led

i andre dele af Europa under krigen.

Beretningen om Jane Horney

Jane Horney-Granbergs livshistorie og plottet omkring hende i 1944–45 skal

ikke skildres her. Rekonstruktionen af hendes liv og død er problematisk og

næppe fuldt ud mulig på det foreliggende grundlag, hvor der f eks stadig

mangler adgang til arkivalier i det danske Rigsarkiv.2  Men hendes historie er

heller ikke afgørende for artiklens problemstilling. Det er kampen om

rammerne for glemsel og erindring på et samfundsmæssigt plan, der står i

analysens centrum.

Så meget vides, at Jane Horney var en yngre svensk kvinde, som i januar

1945 blev likvideret af medlemmer af den danske modstandsbevægelse på et

skib mellem Kattegat og Øresund og derefter formentlig kastet i havet.

Likvideringer måtte imidlertid kun finde sted, hvis der i modstands-

bevægelsens ledelse herskede en berettiget mistanke om, at vedkommende

gennem agentvirksomhed, angiveri til tyskerne eller lignende udgjorde en

alvorlig fare for modstandsbevægelsen eller nogle af dens medlemmer. Ved at

sige – efter befrielsen – at Horney var blevet likvideret, udtrykte man altså

samtidig at hun var tysk agent eller stikker.

Beskyldningen mod Jane Horney blev dog anfægtet fra flere sider, ikke

mindst fra hendes svenske familie og svenske myndigheder, men også fra
1. Ulf Zanders behandling af offentlige historiedebatter i Sverige (i Fornstora dagar, moderna tider,

Lund 2001), hvor tv også har spillet en rolle, synes at bekræfte dette for Sveriges vedkommende, se min
recension i dette nummer af Historisk tidskrift.

2. Den grundigste fremstilling er Erik Nørgaard, Jane Horney – en dokumentarisk redegørelse for
den svenske kvindes liv og død, København 1987.



274 275Claus Bryld Kampen om erindringen under 1980’ernes nationale tv-monopol

enkelte medlemmer af modstandsbevægelsen, der mente at der kunne ligge

andre motiver bag likvideringen. I nogle populærhistoriske bøger om okkupa-

tionstiden og i en række avisartikler og pjecer af folk med vidt forskellig po-

litisk og professionel baggrund blev det hævdet, at Jane Horney sad inde med

viden om nogle specielle tyske sejlruter over Øresund, ruter, der kunne tjene

diverse formål og i sidste ende ville kunne benyttes som flugtruter for

højtstående tyske nazister (med røvede værdier i form af bl a guldbarrer!)

efter det tyske nederlag, der tegnede sig stadig tydeligere fra 1944. Sådanne

ruter skulle ifølge teorien være kendt og accepteret af visse dele af den

danske modstandsbevægelses ledelse med basis i Hærens Efterretnings-

tjeneste. Som modydelse skulle efterretningstjenesten af tyskerne have fået

et løfte om, at de ville se igennem fingre med våbenforsendelser fra Sverige til

modstandsbevægelsen, våben, som især gik til de militære O-grupper, der

ikke deltog aktivt i modstandskampen. Endvidere skulle tyskerne have lovet

støtte til bekæmpelse af et evtentuelt kommunistisk kup i Danmark ved

okkupationens afslutning. Med andre ord går spekulationerne ud på, at der

ud fra sammenfaldende interesser skulle have fundet et punktvist samar-

bejde sted mellem tyske nazister og dele af den danske modstandsbevægelses

top i 1944–45, og at Horney ligesom to-fire andre personer – bl a den tyske

efterretningsofficer Ernst Gilbert – blev likvideret p g a sin viden herom.

Den danske militære efterretningstjeneste i Stockholm eller dele af den skulle

altså i forståelse med den britiske Special Operations Executive have spillet

dobbeltspil over for den civile del af modstandsbevægelsen.

Den offentlige debat om Jane Horney-serien

Den refererede fortolkning, eller måske mere præcist: spekulation, blev an-

lagt i den svenske instruktør Stellan Olssons tv-film, og med et grundigt

kendskab til besættelsestidens historie var det trods navnecamouflage til en

vis grad muligt at identificere de involverede fra det danske politi og

efterretningstjenesten.

Den drama-dokumentariske serie i seks afsnit var oprindelig programsat i

den dengang enerådende danske tv-station til den 3. maj 1985 i prime time.

Umiddelbart virker det forbløffende, at ledelsen af  tv-kulturafdelingen i

Danmarks Radio med programchef Werner Svendsen i spidsen turde træffe

denne disposition. 3. maj er dagen før dagen – befrielsesaftenen den 4. maj –

og hele det danske samfund ladede op til de store fejringer af modstands-

bevægelsen og den danske patriotisme under besættelsen, som skulle ske de

følgende to dage i forbindelse med 40 års jubilæet for befrielsen. Var det et

forsøg fra programchefen på at bryde ”religiøsiteten” i selve jubilæums-

ritualet nu da okkupationen trods alt var på tidsmæssig afstand? Det må stå

hen i det uvisse. Men faktum er, at forestillingen om den enige og harmoniske

modstandsbevægelse blev angrebet i tv-serien, og at alene rygterne herom fik

protesterne til at begynde allerede inden produktionen var blevet påbegyndt

– med den konsekvens, at programmet for den 3. maj ændredes, og premieren

på Jane Horney  blev udsat til den 21. oktober 1985 – samt at protesterne

fortsatte lang tid efter seriens afslutning.

Et universitetsspeciale har talt næsten 300 artikler – eksklusive notitser

og lignende – om Jane Horney-sagen i de ni vigtigste danske dagblade fra

perioden september til december 1985.3  Dette tal er formentlig lavere end

det relle, ikke mindst hvis man tager de efterfølgende måneder med frem til

april 1986. Med tabloidavisen EkstraBladet i spidsen støttede de fleste af

bladene veteranforeningernes krav om ikke at sende tv-serien, og da svensk og

dansk tv alligevel besluttede sig for at gøre det, støttede de veteranernes

angreb på kulturafdelingens ledelse og krav om en tilbagekaldelse af seriens

historiske påstande. Dette lykkedes da også i foråret 1986.

Avisartiklerne, der mest var nyhedsartikler og ikke, som det er almindeligt

for historisk stof i avisen, baggrundsartikler eller kommentarer, varierede

naturligvis i tonefald og aggressivitet. Mest urbane var de store morgenaviser,

mens EkstraBladets tone markeres allerede gennem de fire første rubrikker i

avisens dækning af sagen: ”Jane Horney ikke i tv – modstandsbevægelsen

truer med sort skærm” (2. 9. 1986), ”Han vil ikke kaldes morder” (23. 9.),

”Stands det svineri” (23. 9.) og ”Frihedskæmperen mod tv chefen” (24. 9.). I

forhold til denne aggressivitet indtog den anden store tabloidavis, BT, en

mere forstående holdning over for serien og over for Jane Horneys familie, der

hele tiden havde forsøgt at få hende rehabiliteret. Der var næppe mere

dybtgående årsager til BTs linie end forsøget på af konkurrencehensyn at

udgøre et alternativ til EkstraBladet.

Den trussel om sort skærm, der blev formuleret, var nok mere imaginær

end reel og blev hurtigt tonet ned af de veteraner, der mest udtalte sig til el-

ler skrev i pressen. Mange af de pågældende havde en klar andel i de forhold

i fortiden, de nu tog stilling til. Det drejede sig i første række om Frode

3. Eline Ahnfeldt-Mollerup og Mette Seir Olsen, Historie som nyhed, Roskilde Universitetscenter
1991 (utrykt). Jf også Eline Ahnfeldt-Mollerup, ”Historien som nyhed – den offentlige debat om Jane
Horney-serien”, i Claus Ladegaard (ed), Når medierne spinder historiens tråd, København 1993, s 65–85.



276 277Claus Bryld Kampen om erindringen under 1980’ernes nationale tv-monopol

Jakobsen og Arne Sejr. Jakobsen var under besættelsen den øverste ansvarlige

for stikkerlikvideringerne og havde også efter befrielsen til opgave som minis-

ter i befrielsesregeringen at tage sig af likvideringssagerne. Han havde altid

minimeret fejltagelserne og forsvaret likvideringerne som ”krigshandlinger”

og derfor fuldt berettigede (meget få vil dog i dag hævde, at Danmark var i

krig med Tyskland, heller ikke efter 29. 8. 1943). Likvideringerne, der gik op

i et tal på over 400, var aldrig blevet undersøgt af en uvildig instans.4  Arne

Sejr havde som leder af Studenternes Efterretningstjeneste under krigen

været beskæftiget med netop efterretning og havde her igennem også haft

tætte forbindelser til den militære efterretningstjeneste. I kulissen spøgte

kommandørkaptajn Poul Adam Mørch og oberstløjtnant Niels Bjarke Schou –

ifølge den foreliggende viden gav den sidstnævnte ordre til drabet. Både

Mørch og Schou levede stadig. Schou blev dog af de protesterende behændigt

holdt uden for offentlighedens rampelys, mens pressen interesserede sig

meget for selve drabsmanden, dog trods alt uden at nævne hans rigtige navn.

Han havde efter alt at dømme heller ingen viden om andet end at Jane Horney

var ”stikker”. Af et antal på 29 blandt de første modstandsfolk, der samlet

protesterede mod seriens forevisning, havde 11 iøvrigt haft og havde i nogle

tilfælde stadig en direkte tilknytning til efterretningstjenesten.

Avisskriverierne blev til en egentlig kampagne, hvor journalisterne kom til at

fungere som mikrofonholdere for bestemte erindringsfællesskaber. Det første

mål for disse grupper var at hindre seriens forevisning i dansk tv. Da det ikke

viste sig muligt – der var trods alt investeret for mange penge og dansk-svenske

aftaler i den – drejede kampagnen i november 1985 i en politisk-juridisk ret-

ning. Den 26. november sendte Frode Jakobsen efter seriens afslutning et åbent

brev til regeringen. Heri hed det som det centrale:

Filmen beskylder Det Danske Forsvars Efterretningstjeneste i Stockholm
(som bidrog stærkt til Danmarks anerkendelse som allieret): For lands-
forræderi, anstiftelse af mord, grov personlig berigelse... En sådan myte-
dannelse til skade for vort lands anseelse (i lighed med den ondartede

Rostock-myte) må ikke få lov til at slå rod. Heller ikke i vore broderfolk,
hvor Norges Radio nu overvejer at købe serien. Påstande, som måske før er
blevet fremsat, men hidtil betragtet som løs snak, har ved udsendelsen
over Dansk tv under betegnelsen ”drama-dokumentarisk” fået et sådant
stempel, at de grove beskyldninger må få konsekvenser. Enten for
eventuelle skyldige – eller for dem, der er ansvarlige for en bagvaskelses
udbredelse.5

Jakobsen krævede altså enten efterretningsofficererne eller tv-ledelsen rets-

forfulgt – men hans egen mening om, hvem der var skyldig, var ikke nogen

hemmelighed. Samme dag udsendte Radiorådets næstformand fra Det kon-

servative Folkeparti (Danmarks Radio blev dengang styret af politikere og

organisationsfolk) Per Stig Møller ligeledes et åbent brev som en klage til

rådets formand. Møllers brev lagde sig tæt op ad Jakobsens, men var holdt i

en mere spørgende form. Denne klage førte til en stor debat i Radiorådet den

7. 1. 1986. Som aflsutning herpå blev det af det ansvarlige udvalg – program-

udvalget – slået fast, at: ”Horney-serien hverken kunstnerisk, indholds-

mæssigt eller researchmæssigt havde en standard, der gør beslutningen om at

sende serien acceptabel. Programudvalget beklager, at det alligevel skete.”6

19 medlemmer stemte for beklagelsen, der også var en ”næse” til program-

chef Werner Svendsen og radio/tv’s driftsledelse, mens 3 stemte imod. En af

dem, der stemte imod, Peter Duetoft fra partiet Centrum-Demokraterne –

der iøvrigt selv havde studeret historie på universitetsniveau – pegede i et

mundtligt indlæg på to generelle problemer i forbindelse med al besættelse-

stidshistorie:

Det er en meget kedelig historiebaggrund, vi har her i landet, at vi lukker
besættelsestidens kilder så meget, som vi gør. Lader en lille udvalgt skare
historikere få lov til at grave rundt i det og så ikke andre. Og så skal
justitsministeriet jo iøvrigt bagefter have lov til at gennemse det
materiale, der kommer ud af det. Det er i al fald en besynderlig måde for
historikere at arbejde på. Det gør det i hvert fald ikke lettere for andre at
gå ind i det her arbejde, og jeg synes ikke, vi skal råbe så højt, netop fordi
det var os, der lukkede kilderne. Det andet er – og nu vil jeg håbe, at jeg
ikke bliver misforstået – myten om modstandsbevægelsens urørlighed. Jeg
har meget, meget stor sympati og respekt for modstandsbevægelsen, men

4. De første større behandlinger af de såkaldte stikkerlikvideringer i Danmark under og lige efter
okkupationen er Stefan Emkjær, Stikkerdrab. Modstandsbevægelsernes likvidering af danskere under
besættelsen, København 2000, og Peter Øvig Knudsen, Efter drabet. Beretninger om modstandskampens
likvideringer, København 2001.

Begge bøger bekræfter opfattelsen af, at en meget stor del af de likviderede ikke var angivere –
”stikkere”. En retlig undersøgelse af drabene blev imidlertid forhindret af modstandsbevægelsen efter
besættelsen, og kun ganske enkelte af de efterladte pårørende til de dræbte modtog en
rehabiliteringserklæring.

5. Radiorådet som programudvalg 7. januar 1986, bilag PÅ 3698, bilag 3, Danmarks Radios arkiv.
6. Referat af åbent møde i radiorådet som programudvalg 7. 1. 1986, s 3967, Danmarks Radios arkiv.



278 279Claus Bryld Kampen om erindringen under 1980’ernes nationale tv-monopol

vi skal vel også passe på med ikke at blive ved med at køre i myten om, at
alt, hvad modstandsbevægelsen gjorde, var rigtigt. At alt, hvad der foregik
under besættelsen, var godt. Og at der overhovedet ikke kan stilles et
eneste kritisk spørgsmål til, hvad der foregik på det tidspunkt. Jeg synes i
hvert fald, at den offentlige debat i meget høj grad er kørt på det grundlag.
Og det er jo ikke noget nyt. Vi husker det allerede fra det tidspunkt, hvor
Trommer kom med sin doktordisputats omkring jernbanesabotagen.7

Venstrefløjens repræsentant, Carsten Kyhn, erklærede sig enig med Duetoft

i, at indsigelserne mod serien havde haft karakter af ”en hysteribølge”. Han

konkluderede:

Jeg synes, det var en dårlig serie, men jeg er glad for, at den blev sendt. Og
når jeg synes det, er det fordi jeg synes det er vigtigt at få diskuteret myto-
logien, inden den bliver rent tågeslør og lige så svær at overvinde, som det
for vore forfædres generationer var at overvinde 1864.8

Radiorådets beklagelse var imidlertid ikke tilstrækkelig for Frode Jakobsen og

dem, han repræsenterede. Klagen til regeringen (justitsministeren) blev fast-

holdt, og den 29. 4. 1986 udstedte Danmarks Radios ledelse så en erklæring,

der var umisforståelig. Den understregede, at et sæt nærmere definerede

beskyldninger i serien mod efterretningstjenesten og dermed mod dele af

modstandsbevægelsen var ”grundløse”. Hermed havde Frode Jakobsen fået

det ønskede ”dementi på de hæslige anklager filmen rejste mod frem-

trædende danske modstandsfolk”, som han udtalte til dagbladet Politiken

dagen efter.

Ordet ”grundløs” i karakteristikken af tv-seriens udsagn var givetvis nøje

valgt. Man kunne have anvendt ord som ubeføjet eller ubegrundet, som ville

have været korrekte. Med ”grundløs” udtrykte Danmarks Radios ledelse i

virkeligheden, at seriens centrale påstande var løgn, og det gjorde den vel vid-

ende, at der ikke var foretaget nogen ny undersøgelse af de omhandlede histo-

riske begivenheder. Der fandtes ikke videnskabeligt belæg for at afvise

påstandene, lige så lidt som der forelå noget videnskabeligt grundlag for at

kalde dem kendsgerninger. En eventuel  begrundelse af videnskabeligt hold-

bar art ville jo alt andet lige heller ikke kunne fremskaffes, så længe Rigs-

arkivets arkivalier om emnet var spærret. Når Danmarks Radio nu kaldte

fremstillingen for grundløs, var en sådan indvending udelukket. Det svarede

til at fælde dom i en retssag uden at foretage bevisførelse og viste, hvilken

effekt pressionen fra dele af modstandsbevægelsen, støttet af det meste af

pressen, havde haft. Denne konklusion drog Frode Jakobsen da også selv bag-

efter, når han skrev: ”Radiorådet kan ifølge sagens natur kun slå fast, at fil-

mens beskyldninger forblev ubegrundede – det har Rådet gjort – ikke at de er

grundløse. Det sidste er, hvad der er nødvendigt for ren luft.”9

På intet tidspunkt havde Jakobsen eller andre fra modstandsbevægelsens

topledelse dog støttet kravet om offentlig indsigt i arkiverne.

Næsten samtidig med Danmarks Radios undskyldning døde debatten om

både Jane Horney og tv-serien ud. Enkelte mere principielle spørgsmål såsom

arkivadgang og fortolkningsret til historien havde fundet vej til debatten,

men langt de fleste artikler og indlæg var af kampagneagtig  karakter og

rettet enten mod tv-serien eller mod personen Jane Horney, somme tider

med et udpræget sexistisk indhold. Et af højdepunkterne i den henseende var

en avisartikel af selveste rigsarkivaren, Vagn Dybdahl, der på grundlag af ar-

kivalier om Jane Horney i Rigsarkivet forsøgte at tegne et billede af et

erotomant og halv-kriminelt kvindemenneske allerede i de tidlige ungdomsår.

Artiklen var dårligt underbygget, og Dybdahls ”oplysninger” krænkede

præcis privatlivets fred, som Rigsarkivet hævdede at ville beskytte!

Tv-seriens kunstneriske kvalitet var ikke særlig høj, og fortællemæssigt

virkede den springende og forvirret. Nogle af disse mangler skyldtes

utvivlsomt krav fra Danmarks Radio om ændringer, efterhånden som pro-

testerne rejste sig, mens serien stadig blev produceret, men en kritik af fil-

men som dramatiseret historiefortælling forekommer at være rigtig. Denne

side af sagen druknede imidlertid helt i de politisk-ideologiske legitimerings-

forsøg og hertil hørende angreb, som fuldstændig fikserede på et indhold, der

på grund af fortællingens opbygning nok iøvrigt virkede uforståeligt på de

fleste seere.

Udover tilbagevisningen af påstanden om kontakter mellem efterretnings-

tjenesten og tyskere til fælles fordel bestod et stadigt tilbagevendende

angreb på serien i det argument, at de endnu levende modstandsfolk, som

havde deltaget i likvideringer og lignende, måtte have et moralsk krav på

beskyttelse mod offentlig nyfigenhed. Dette var så at sige problemets forside,

et helt igennem berettiget krav, selvom man forsåvidt godt kunne behandle

7. Danmarks Radios arkiv, s 3891f.
8. Danmarks Radios arkiv, s 3909. 9. Dagbladet Politiken 4. 5. 1986.



280 281Claus Bryld Kampen om erindringen under 1980’ernes nationale tv-monopol

likvideringerne under fuld anonymitet for både gerningsmænd og ofre (med

eller uden anførselstegn). Problemets bagside var, at stærke kræfter i mod-

standsbevægelsen lige siden 1945 havde våget nidkært over det arkivalske

materiale, fordi de – på samme måde som staten ønsker at beskytte sit om-

dømme – var interesserede i at beskytte modstandsbevægelsens omdømme.

Fra et tidligt tidspunkt efter befrielsen havde Frode Jakobsen benyttet

udtrykket ”frihedsbevægelsens prestige” som en slags beskyttelsesformular

mod kritik af enhver art. Frihedsbevægelsens prestige satte en grænse for

kritikken og angav, at egentlige argumenter mod den var unødvendige, fordi

kritikerne nødvendigvis var af ond mening. De måtte være krypto-nazister

eller i det mindste samarbejdsfolk.10  Muligvis spøgte kritikken af retsopgøret

fra de umiddelbare efterkrigsår stadig. Retshistorikeren Ditlev Tamms

doktorafhandling Retsopgøret efter besættelsen, der udkom i 1984, overskred

således grænsen for Jakobsen og andre modstandsfolk, dels p g a kapitlet om

stikkerlikvideringerne – der påviste mange fejltagelser og efterfølgende

dække herover fra modstandsbevægelsens side – dels p g a beskrivelsen af de

mange drab (25 officielt registrerede mod ingen i Norge) og mishandlinger af

de arresterede i retsopgørets første uger.11  Stellan Olssons film var allerede a

priori udpeget til at ville overskride grænserne, også selvom Olsson og hans

juridiske chef i svensk tv, Ulf Peyron, som nævnt ikke havde fået adgang til de

danske arkiver.12

Teser

Den eksplosive debat om Horney-serien i 1985–86 – der ikke, såvidt jeg ved,

modsvaredes af nogen svensk debat – synes under alle omstændigheder at

indikere, at det danske samfund ikke har forholdt sig principielt anderledes

til dets egen historie under 2. verdenskrig end de fleste lande, som har

højspændte nationale interesser at pleje. Frankrig er et godt eksempel til

sammenligning, selvom den franske kollaboration og Vichy-regimets ideologi-

ske støtte til fascismen og aktiv deltagelse i jødeforfølgelser ikke finder

direkte paralleller i Danmark.13  I januar 1999 kom det dog frem i dansk

presse, at en del jøder, der var flygtet til Danmark fra Tyskland eller

Østeuropa i perioden 1940–43, af den danske regering var blevet tilbage-

sendt til tysk-besatte områder, uden at de tyske myndigheder havde ønsket

det, og heraf omkom nogle i kz-lejre. Dette synes at modificere forestillingen

om Danmark som et mønsterland i behandlingen af jøderne under krigen

(flugten til Sverige i oktober 1943). Det lader til, at myndighederne satte et

skarpt skel mellem udenlandske, statsløse jøder og danske jøder, lige som den

satte et skarpt skel mellem kommunistiske og andre politiske flygtninge. At

en viden om dette fremkommer så sent er i sig selv bemærkelsesværdigt, og

staten er nu af den offentlige opinion blevet tvunget til at åbne Udlændinge-

styrelsens arkiver herom i Rigsarkivet. Samtidig er et større forskningsprojekt

blevet igangsat under Det danske Center for Holocaust- og Folkedrabs-

studier, oprettet i 2000.

Snart dages det... Konteksten i 1987

Efter 2. verdenskrig har de folkelige bevægelsers historie ført en mere

tilbagetrukken tilværelse end okkupationstidens historie. I perioder har de

hverken været undervisningsemner på f eks de videregående uddannelser –

end ikke i historikeruddannelsen – eller været stof i massemedierne. Det

betyder næppe, at de er kommet til at tilhøre den såkaldt tavse historie, men

snarere, at de folkelige organisationer som historiens produkter er blevet så

indvævet i de offentlige apparater, at de betragtes som en del af velfærds-

statens historie eller den politiske, subsidiært økonomiske, historie generelt.

Det samme gælder til en vis grad de politiske partiers historie.

Den socialdemokratiske bevægelse i Danmark har ikke siden 1920’erne i

særlig grad interesseret sig for sin egen historie. Under højkonjunkturen i

1960’erne og begyndelsen af 70’erne tabte parti, fagbevægelse og kooperation

næsten helt interessen for deres fortid. Historiebevidstheden dalede simpelt

hen under indtryk af den generelle fremgang på det økonomiske og sociale

område – en fremgang, som syntes at oveflødiggøre ethvert historisk stu-

dium og teoretisk fordybelse. Bevægelsen klarede sig med succeshistorien,

historien om organisationernes vækst, vælgerskarens vækst, produktionens

vækst, statsmagtens ekspansion og udbredelse af velstand til så mange som

muligt. Man betragtede, med udgangspunkt i Herbert Tingstens berømte

værk om det svenske Socialdemokratis idéudvikling, den historiske udvikling

som et forløb ”fra idé till idyl”; og en idyl er kendetegnet ved fravær af

modsætninger og dermed af debat.

10. Claus Bryld og Anette Warring, Besættelsestiden som kollektiv erindring. Historie- og
traditionsforvaltning af krig og besættelse 1945–1997, Frederiksberg 1998, s 212–217, s 400ff, s 406f.

11. Claus Bryld og Anette Warring, 1998, s 212–217, s 400ff, s 406f.
12. Jf Ulf Peyron, Fallet Horney. Drama utan slut, Stockholm 1986; Stellan Olsson og Jan Moen,

Jakten på Jane Horney, Stockholm 1986.
13. Jf Henry Rousso, The Vichy Syndrome. History and Memory in France since 1944, Harvard 1991;

Pieter Lagrou, The Legacy of Nazi Occupation. Patriotic Memory and National Recovery in Western Eu-
rope, 1945–1965, Cambridge 2000.



282 283Claus Bryld Kampen om erindringen under 1980’ernes nationale tv-monopol

Fra slutningen af 1960’erne var interessen for arbejderhistorien ellers

genopstået i sammenhæng med renæssancen for det politiske engagement

blandt studerende og intellektuelle. Arbejderbevægelsens historie blev et af

de mest studerede emner på de danske universiteter, og der blev dannet et

selskab for den videnskabelige udforskning af den – Selskabet til forskning i

arbejderbevægelsens historie – der i dets 32 årige levetid har udgivet et væld

af publikationer om især dansk arbejderbevægelses historie. Historiesynet og

vurderingen af arbejderbevægelsens resultater i disse publikationer har

gennemgående ligget meget langt fra det konventionelle socialdemokratiske

successyn. Det var oftest kritisk over for ”reformismen” og den type sam-

fund, der er kommet ud af mere end 100 års socialdemokratisk kamp. På

trods heraf vakte de kritiske tekster aldrig alvorlig kritik hos socialdemokra-

tiske politikere og fagforeningsfolk; alene interessen for arbejderbevægelsen

forekom berettigende for studiet af dens historie, hvilket må betegnes som et

sundt forskningspolitisk standpunkt.

Denne åbne, desinteresserede holdning varede imidlertid kun så længe

som formidlingen var begrænset til bøger i små oplag med andre intellektu-

elle og studerende som målgruppe. Da en stort anlagt tv-serie om

bevægelsens historie, Snart dages det..., med en kritisk, venstreorienteret

tilgang blev udsendt i dansk tv i 1987, skete der en ”gentagelse” af stormen

mod Jane Horney-serien halvandet år tidligere. Det var blot socialdemokrater

og ikke modstandsfolk, der protesterede.

Den offentlige debat om Snart dages det...-serien

Serien om dansk arbejderbevægelses historie fra 1871 til 1936 var i syv afsnit

og holdt i sort/hvid. En trio bestående af to historikere og en forfatter –

Bjørn Erichsen, Ebbe Kløvedal Reich og Poul Vitus Nielsen – stod bag. Som

helhed udgjorde den et meget ambitiøst forsøg på at fortælle arbejder-

bevægelsens historie, og de levende billeder blev supperet med en bog og en

studievejledning. Genren var den historiske dokumentarisme med enkelte

drama-dokumentariske indslag og interview med gamle mennesker, der havde

oplevet bevægelsens udvikling.14

Som nævnt forholdt fremstillingen sig ret kritisk over for det dominerende

Socialdemokrati og mere positivt over for venstreoppositionen. Men alt i alt

ville de fleste historikere formentlig sige, at det var en acceptabel frem-

stilling ud fra det givne kildemateriale, som jo giver mulighed for forskellige

fortolkninger.

Receptionen af serien var imidlertid negativ, dels i pressen og dels, og

først og fremmest, i den socialdemokratiske bevægelse. Der var tale om

forurettelse og i nogle tilfælde direkte vrede. Enkelte partimedlemmer skrev

i partibladet Aktuelt ligefrem om ”falskneri”. De fleste mente, at udsendel-

serne bevidst nedvurderede Socialdemokratiets politisk-historiske indsats.

Det samme indtryk fik man ved læsning af LOs officielle organ, LO-bladet,

hvor fire af fagbevægelsens forhenværende ledere, der selv havde været

aktører i de sidste år af perioden, recenserede serien afsnit for afsnit.

Et af de tydeligste udtryk for opfattelsen af serien som  værende politisk

vendt mod Socialdemokratiet kom fra den unge ledende socialdemokrat (mi-

nister i Nyrup Rasmussens regering fra 1993 til 2001) Mogens Lykketoft, der

i en dagbladsartikel skrev:

Konklusionen er, at historieskrivning ofte bliver til et indlæg i den aktuelle
politiske debat. Den historieskrivning, der blev præsenteret i ”Snart dages
det...” havde den hensigt og den virkning at påvirke sympatierne i befolk-
ningen til fordel for den socialistiske venstrefløj og til ugunst for
Socialdemokratiet. Derfor havde i hvert fald væsentlige passager i serien
mere passende været anbragt i valgprogrammerne for SF, VS, DKP eller
Fælleskurs. For mange mennesker vil mangle forudsætninger for at
bedømme udsendelsernes tendens, når de sendes neutralt og på god
sendetid af selveste Danmarks Radio.15

Selvom serien som nævnt kan kritiseres for en vis tvetydighed og mal-

proportionering, er der ingen tvivl om at bestræbelsen på at oplyse – på en

kritisk måde – var de afgørende motiver bag serien. I den socialdemokratiske

offentlighed eller, med et mere velrettet ord: det socialdemokratiske erind-

ringsfællesskab, var der således tale om en tydelig overreaktion, og ingen af

de voldsomste kritikere bidrog med idéer om, hvordan skildringen af ar-

bejderbevægelsens historie burde være grebet an, når den foreliggende nu

ikke duede. Socialpsykologisk og måske politisk var reaktionen forståelig,

men den var samtidig præget af en anakronistisk stemning af at besidde

tolkningsretten til arbejderhistorien, en følelse, der var helt ude af trit med

bevægelsens eget bidrag til den historiske forskning og oplysning. Recep-14. En helhedsanalyse af serien findes i Claus Bryld, Formidling af arbejderhistorie i massemedierne.
Politiske og ideologiske problemer med Danmark som eksempel, Skrifter fra Institut for historie og
samfundsforhold ved Roskilde Universitetscenter 14, Roskilde 1987. 15. Dagbladet Information  7. 4. 1987.



284 285Claus Bryld Kampen om erindringen under 1980’ernes nationale tv-monopol

tionen var bagudrettet og ukonstruktiv, selvom enkelte af partiets yngre

koryfæer som Svend Auken og Ritt Bjerregaard distancerede sig fra

”kustoderne” og forholdt sig mere nuanceret til serien og dens indhold.16

Teser

Lige som ved Horney-serien og formentlig af samme grund var det tv’s

historieformidling til den forsamlede nation, der fremkaldte protesterne og

debatten, og denne debat udstraktes på lignende vis til aviser, tidsskrifter,

offentlige møder o s v. Den socialdemokratiske grundfortælling var berørt, og

bestemte legitimeringsmekanismer trådte i kraft. Denne logik, som også sås

ved Horney-debatten, tyder på at det afgørende for, om en historisk

repræsentation føles som rigtig eller ej – d v s svarer til et erindringsfælles-

skabs identitet – ikke er afsenderens budskab i sig selv, men mødet mellem

dette og et stort, abstrakt publikum. Og at budskabet opfattes på en anden

måde, når erindringsfællesskabet er bevidst om, at publikum ikke kun er det

selv, men et principielt ”ukontrollabelt” massepublikum. Denne observation

kunne så igen tyde på, at forbindelsen mellem ”det historiske” og ”det poli-

tiske” er så sammenvævet i bevidstheden, at det historiske for dem, der er

delagtige i et bestemt erindringsfællesskab, antager en anden karakter, når

det præsenteres for et publikum, som politisk set betragtes som stående

uden for fællesskabet eller i randen af det. Snart dages det... var på forhånd

blevet forevist for ledende socialdemokrater og LO-folk, der ikke havde rejst

indvendinger mod serien, og den tilhørende billedbog havde forord af for-

henværende statsminister Anker Jørgensen og formanden for de ufaglærtes

forbund, socialdemokraten Hardy Hansen. Men da den blev en offentlig mani-

festation over for menneskemasser, der taktisk-politisk ses som ”vælgere”, antog

den skikkelse af at være negativ over for den socialdemokratiske bevægelse.

De skarpe afvisninger af de to tv-serier i dele af den danske offentlighed

medførte iøvrigt kort efter, at programchef Werner Svendsen forlod Dan-

marks Radio. To piller i den danske magtstruktur og dermed i erindrings-

historien – den historiske modstandsbevægelse og Socialdemokratiet – var

blevet udfordret inden for et år og et halvt, og det kunne ingen programchef

overleve dengang der kun fandtes én tv-kanal for alle danskere.17

Til LOs 100 års jubilæum i 1998 blev der produceret en stor tv-serie i otte

afsnit om dansk arbejderbevægelses historie under titlen Plads til os alle. Den

blev vist to år senere. Men denne gang havde LO simpelt hen finansieret se-

rien, der var fremstillet af et privat tv-produktionsselskab. Serien var iøvrigt

sober og oplysende, men til forskel fra 13 år tidligere vakte dens indhold ikke

nogen form for offentlig debat. Den skulle konkurrere med et stort antal

programmer på snesevis af kanaler og blev næppe set af særlig mange. Ikke

blot var arbejderbevægelsen ”gået af mode”, men også dens historie, og det på

et tidspunkt hvor bevægelsen selv satte så stort et pengebeløb ind på at

formidle den.

Konklusion

Disse teser kan udstrækkes til Jane Horney-serien og må ses i to dimensioner.

For det første er det bemærkelsesværdigt, at revisionistiske synspunkter af

principielt samme indhold som dem, Stellan Olsson fremlagde, flere gange

var mangfoldiggjort på tryk, uden at der var blevet protesteret mod dem af

modstandsbevægelsen. I det hele taget var revisionistiske tolkninger lette at

finde på markedet, hvis man var interesseret, de havde blot ikke nogen – eller

i hvert fald ikke en tilstrækkelig – videnskabelig fundering ifølge de almene

kildekritiske regler. Med lanceringen af Horney-serien som en dramatiseret

historiefortælling i levende billeder til et millionpublikum kom sagen

imidlertid til at forholde sig anderledes. Hermed fik budskabet en anden

valeur, erindringen antog karakter af en kreativ og dynamisk ”begivenhed”,

der kunne virke som en kommemoration (som i udspring og form ligner et

scenisk drama) – forstærket af, at tv i første omgang havde programsat se-

riens første afsnit til 3. maj 1985 i den bedste sendetid. På denne måde blev

grundfortællingen om okkupationstiden berørt, og det forklarer måske

publikums eller offentlighedens, om man vil, hypersensibilitet – selvom man

ikke skal se bort fra, at dele af den ”sensible” opinion var yderst velorgani-

seret. Og når der er tale om en kommemoration, træder også bestemte

legitimerings- og identifikationsmekanismer i kraft, som skal slå fast, at de,

som æres eller fremstilles, er identiske med dem, der ærer dem, at ”vi” er de

samme som ”dem i fortiden, vi mindes”, og at vi forbliver de samme i al

fremtid. I denne identifikation ligger implicit, at de fleste vender sig bort,

når et ”vrangbillede” bliver præsenteret. Det vil ske, med mindre de er rede

til at modificere eller eventuelt helt ændre deres identitet.

16. Lignende debatter har fundet sted i Sverige, jf Åsa Linderborg, Socialdemokraterna skriver his-
toria. Historieskrivning som ideologisk maktresurs 1892–2000, Stockholm 2001.

17. I Syddanmark og Østdanmark kunne befolkningen modtage henholdsvis tysk og svensk tv, men
dette spillede ikke nogen rolle for den offentlige debat.



286 287Claus Bryld Kampen om erindringen under 1980’ernes nationale tv-monopol

Den anden forklaringsdimension er af mere materiel art og er identisk

med den indledningsvis fremførte teori om, at tv oprindelig henvendte sig til

folket i en bestemt nation og havde monopol på at gøre dette. Dette monopol

ophørte for Danmarks vedkommende i 1988, da TV 2 (der dog også er en

public service-kanal, men delvis reklamefinansieret) blev oprettet, og siden

er stillingen som nationalt stor-auditorium yderligere blevet undermineret

med indførelse af ny tv-teknologi og lovgivning, som muliggør spredning af

tv-signaler fra flere stationer inden for hver enkelt nation og kommerciel eta-

blering af satellitstationer, der sender på tværs af landegrænserne. De fleste

mennesker i markedsorienterede samfund verden over har i dag adgang til

mindst en snes tv-kanaler på forskellige sprog, og med den kommende

indførelse af digitalteknik vil dette tal kunne gå op i hundreder.

Det interessante er nemlig, at offentlige historiekampe som dem, Dan-

mark oplevede i 1980’erne – og de to nævnte var ikke de eneste –18  ikke har

fundet sted siden 1987. Intet produkt fra tv (eller radio) kan tilsyneladende

længere ophidse nogen. Det nærmeste man kommer en diskussion er ved

enkelte bogudgivelser, hvor der via omtale i den trykte presse og de elektroni-

ske medier bliver rejst en debat – men slet ikke en debat, der i engagement og

kraft kan måle sig med 1980’ernes tv-initierede debatter.

Hvilken betydning vil denne udvikling få i relation til de problemstillinger,

der er drøftet i det foregående? Betyder den tekniske og økonomiske

forvandling af tv-mediet fra et medie, der i ensom majestæt henvendte sig til

et nationalt publikum med bl a en opdragende funktion, til et internationalt,

flersproget, fluktuerende medie med underholdning som første punkt på

dagsordenen – betyder den, at sådanne historiefejder ikke længere vil opstå

på national grund, men f eks kun vil blive udkæmpet internationalt omkring

miljøspørgsmål, krigsforbrydelser, menneskerettigheder mv? Eller eventuelt,

at kampene vil antage andre og mere smalle proportioner, ja måske endda

vende tilbage til gamle dages elitære form, hvor der både kræves særlige

sproglige og faglige færdigheder for at kunne lege med, og hvor de interaktive

medier samt internettet vil indgå?

At der findes en bevæget offentlig debat om vores fortid, inklusive den

nationale, er efter min mening en demokratisk grundbetingelse. Sådanne de-

batter er ligeledes stimulerende for historieinteressen og kan udnyttes didak-

tisk og pædagogisk. Debatterne med udgangspunkt i fjernsynsserierne i

1980’erne foregik ganske vist ud fra bestemte erindringspolitiske positioner,

som det var svært at rokke ved – det var deres svaghed, men de vidnede dog

samtidig om at der var liv i erindringsfællesskaberne, og at den historiske

fortælling fortsat havde en betydning udover det underholdningsmæssige. Et

samfund, hvor historien ikke vækker til modsigelse og debat, må enten være

et totalitært samfund eller mangle identitet og sammenhæng.

Savnet af historisk debat kan med andre ord være et signal om historiens

aftagende betydning og erindringsfællesskabernes opløsning.19  Dermed kan

tomrummet også ses som en trussel mod demokratiet. Men hvordan kan en

samfundsdebat om historie genskabes? Vi kan jo ikke genoprette national-

staten med dens public service-monopol og identitetssættende funktion.

Min artikel slutter altså med ikke blot et, men flere spørgsmål.

18. Foruden de to nævnte tv-serier vakte Erik Kjersgaards formidling af Danmarks historie, Paul
Hammerichs Danmarkskrønike og Maj Wechselmanns tv-film om okkupationstiden opsigt og debat i
1980’erne, men den stærkeste debat knyttede sig til de to gennemgåede serier. Maj Wechselmanns film
Ingen Hamlet på Kronborg i år blev kun vist i svensk tv, ikke i dansk, selvom den oprindelig var antaget.
Men i dette tilfælde kunne dansk tv ikke modstå kritikken af filmen som ”kommunistisk”. Og det hjalp
ikke at Wechselmann bevidst fremførte sin film som et politisk alternativ til den ”modstandskritiske”
Jane Horney-serie.

19. Jf også Claus Bryld, Kampen om historien. Brug og misbrug af historien siden Murens fald, del 4
om histories nye funktioner: identitet, legitimitet og erindring, s 149–212, Frederiksberg 2001.



288 Claus Bryld

Summary: The Battle for Memory: The Danish
National Television Monopoly in the 1980s

In the analysis [Kampen om erindringen under 1980’ernes nationale tv-monopol]
the author examines media coverage during the 1980s of two historical events,
each of which constitutes a significant area of historical interest in the Danish
context: the occupation of Denmark (1940–45) and the labour movement (star-
ting in the 1870s). The representation of these events on television is subjected to
an analysis that reveals interesting differences, not least in regard to audience
response in the print media. During the 1980s, programmes regarding both the
period of occupation and the labour movement unleashed intense public debate
regarding the legitimacy of the critical treatment of these events on television,
whereas programmes in the 1990s did not give rise to debate of this kind. One of
the factors explaining this point of difference is identified as change in the
structure of the media as such. By the late 1980s, public monopoly of the single-
channel television service in Denmark had been replaced by a competitive
structure embracing several channels. On the basis of the fact that contemporary
media representations no longer provoke serious public discussion it is concluded
that this may be a signal of the declining role of history in society and the dis-
integration of the communities of memory. Finally the question is raised how to
change this situation in order once more to place history on the public agenda.




